Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Intro: Som en advents”fasta” ska jag göra en egen julkalender. Jag publicerar en julsång med en liten betraktelse varje kväll fram till jul.

Igårkväll var jag på bio och såg Hobbit 3: Femhäraslaget. Tänkte medans jag traskade hemåt vad sensmoralen är i Hobbitberättelsen.Jag ska göra ett försök till en julig tolkning (utan att spoila för mkt)… Jag kommer dock får göra den i delar, så detta får bli del 2 och handla om rikedom.

Jesus föds i all enkelhet till en enkel flicka från en enkel by och får en enkel snickare till jordisk fosterfar. Detta med enkelheten och förnöjsamheten i det görs kanske aningen narr av i Hobbitfilmerna. Bilbo som lite larvigt lever det goda men ganska enkla livet i Säckegränd, människorna i sjöstaden vars enkelhet är synonymt med smutsighet. Gobblins och orcher och troll lever väldigt enkelt, utan någon som helst lyx, medan alver och dvärgar lever (eller strävar efter att leva) i rikedom. Men den viktigaste sensemoralen i Hobbit, som jag ser det, är att pengar gör en sjuk. De som lever i överflöd får nästan per automatik ett slags habegär till det de äger, vilket gör dem till själviska svin rent ut sagt. Man ser det kanske klarast i Thorins ”draksjuka” där hans personlighet förändras något otroligt och alla hans sämre sidor tar över. Men även andras girighet gör dem okänsliga för att människoliv står på spel. Så även idag då vår ”västerlänska standard” tvingar 80 % av världens befolkning att leva i mer eller mindre misär. Mörkret vinner helt enkelt.

Under min uppväxt i Indien fick jag lära mig att motsvarande satan fått tillåtelse att vistas där köttätande, otukt, pengaspel och droger fanns, men att hans högsäte är i guld. Jag kan inte nu bevisa med referenser att detta står i Bibeln, men så som jag uppfattar det är det ingen kristen-motstridande tanke. ”Ve er som är rika…” (Luk 6:24 och följande) och ”det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike” (Matteus 19:24, Mark 10:25, Luk 18:25). Osv, osv.

En annan aspekt av att Jesus kom till de fattiga är att för att vara med dem måste Han sänka sig till deras nivå. De rika kan buga sig, som de ”tre kungarna”, men för de fattiga skulle Jesus vara onåbar om Han kommit som rik. Så är det även för oss kristna om vi ska vandra i Hans fotspår. Vi måste leva enkelt, böja oss ned, så att vi kan tala med dem som krälar i stoftet, dem som Jesus och Gud älskar: den fattige, den orättvist behandlade, den förföljde, den arbetslöse, den hatade invandarren, den ensamma änkan, det övergivna barnet, den utnyttjade kvinnan, de torterade djuren. De för vilka Jesus föddes i ett stall…

O Come All Ye Faithful
Joyful and triumphant,
O come ye, O come ye to Bethlehem.
Come and behold Him,
Born the King of Angels;
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
Christ the Lord.

O Sing, choirs of angels,
Sing in exultation,
Sing all that hear in heaven God’s holy word.
Give to our Father glory in the Highest;
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
Christ the Lord.

All Hail! Lord, we greet Thee,
Born this happy morning,
O Jesus! for evermore be Thy name adored.
Word of the Father, now in flesh appearing;
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
O come, let us adore Him,
Christ the Lord.

Mer reflektioner följer, så håll utkik de närmaste dagarna.