Etiketter

, , , , , , ,

På filmsamtal efter visning av filmen IDA på Fyrisbio ikväll, i St. Lukas regi. Skriver ner några tankar utan att röja för mycket. Har du möjlighet, se den! (jag ska försöka skaffa dvd sen)

Trivia: IDA är en film som klarar Bechdel testet (googla det) och är nominerad till Oscar sa ngn.

IDA. Hon är oskuldsfull. Otroligt söt i sitt novisdok tycker jag. Med bottenlösa ögon. Och så lågmäld och ärbar.

Vi fick frågor att tänka på:
Vad tar filmen ställning mot? Mitt svar: Dekadens. våldet som bryter ned. Att låta sig brytas ned.
För? Välgrundade beslut. Gud.
Vad grips jag av? Hennes styrka i oskuldsfullheten.
Bästa scen? När hon frågar mannen: Vad ska vi göra sen då (efter vi gift oss, fått barn, villa, hund), sen då (efter vi levt livet), sen då…?

Efter 1 timme 20 minuter svartvit film i icke-widescreenformat:
Föga förvånande är mina mobilanteckningar ganska annorlunda än det som tas upp i samtalet efter.
Att det handlade om antisemitism hade jag knappt registrerat.
De tycker filmen lämnar mycket öppet för tolkning. Jag ser budskapet glasklart.
De tycker hon söker den lätta vägen ut, precis som sin alkoholiserade självmördande moster fast på ett annat sätt. Jag och ett par andra kvinnor (en ung, en pensionerad präst från St. Maria Stenhagen) försöker säga att det inte är lätt att gå i kloster. Det svåraste beslutet man kan ta. Att hon väljer meningsfullhet istället för meningslöshet. Inte flyr problemen.
De ser en ung kvinnas längtan till klostret som tragiskt. Jag längtar med henne.

Men det är ändå givande att diskutera på detta sätt.
Psykologens tar upp: Hur kan man mörda sina grannar? Varför?
Hon säger: Samma etikettering vi gör med nunnan ”hon är nunna, inte människa” gjorde, i mkt större skala, att folk mördade avhumaniserade etiketterade ”judar”. Hon ställer frågan: Kan vi mörda våra grannar? Tystnad…
Då tänker jag på det jag läst nyligen: att systematiskt kalla någon för tiggare avhumaniserar. Vad gör vi med romerna på Uppsalas gator när de blir för mkt ”tiggare” och för lite ”människor”?